Livs.se

För 3 år sedan

Tillåt snusinformation, Wikström

”I en tid då många restauranger anger gården som den serverade grisen vuxit upp på och det går att hitta en komplett näringsdeklaration på varje tablettask går utvecklingen i rakt motsatt riktning när det gäller just snus”, skriver Hans-Olof Nilsson, Livs förbundsordförande, och Marie Söderqvist, VD för Livsmedelsföretagen i ett debattinlägg på SVT Opinion den 30 maj 2016.

Folkhälsominister Gabriel Wikström (S) har gjort sig känd som förtjust i olika former av förbud.

Men vad som är mindre känt är de förbud som Wikström i tystnad redan genomfört: förbud mot konsumentinformation.

Svenska snusproducenter är sedan den 20 maj förbjudna att ange nikotinhalt på snusdosor. Dessutom har en statlig utredare fått i uppdrag att föreslå smakmärkningsförbud på snusdosor och att snus inte ska få synas i butiker.

Politiken tycks gå ut på att det ska vara svårare för engagerade konsumenter att få information om produkter, och enklare för mindre nogräknade företag att lyckas på marknaden.

I dag är konsumenter mer krävande, nyfikna och intresserade än någonsin. Just nu pågår utrullningen av EU:s nya märkningsregler för mat, som är en av världens mest krävande när det gäller information till konsumenter.

Som företrädare för fack och arbetsgivare i svenska livsmedelsbranschen tycker vi att det är bra, eftersom vi vet att våra medlemmar inte har något att dölja.

Snus har i 45 år följt svensk livsmedelslagstiftning, vilket betyder att tillverkningen omfattas av samma krav som andra livsmedel. Dit hör förstås också en ordentlig och begriplig innehållsförteckning.

Men i en tid då många restauranger anger gården som den serverade grisen vuxit upp på och det går att hitta en komplett näringsdeklaration på varje tablettask går alltså utvecklingen i rakt motsatt riktning när det gäller just snus.

Sveriges Konsumenter samlar landets stora konsumentorganisationer, och de kräver med rätta att konsumenter ska ha tillräckligt med information för att kunna göra upplysta val.

Men när det gäller förbuden om konsumentinformation på snus har det varit knäpptyst. Det är anmärkningsvärt. Varför anses inte snusare ha rätt till korrekt information?

På vilket sätt gagnas konsumenternas hälsa av att inte kunna se den produkt som är på väg att inhandlas? Och hur ska producentens ansvar att informera om produkten fungera när det blir upp till handeln att ge rätt produkt till kunden?

Från Sveriges Konsumenter får vi tyvärr inget besked. Snus är tillåtet i Sverige, och en miljon svenskar använder snus, vilket bara det borde göra det till en angelägen konsumentfråga.

Vad som kanske är mindre känt är att svenska män i minst utsträckning i EU drabbas av sjukdomar som lungcancer och KOL.

Av det skälet borde svenska politiker och konsumentorganisationer vara tydliga med att även om snus inte är en hälsoprodukt, så spelar snus en positiv roll när det gäller att vara ett njutningsmedel.

Det rimliga vore att svenska konsumenter hade tillgång till samma information om produkten de köper, oavsett om det är rödbetssallad, chips, chiafrön eller snus.

Vi önskar att fler ställde sig på konsumenternas sida i den här frågan. Varför inte Sveriges Konsumenter?

Håller ni med regeringen som vill förbjuda relevant information till konsumenterna, eller håller ni med oss om att dagens hårda krav på information har varit bra?

 
Marie Söderqvist, VD Livsmedelsföretagen
Hans-Olof Nilsson, Förbundsordförande Livsmedelsarbetareförbundet